نکاتی برای ایجاد محتوای تعاملی در نوشتار و ایمیل مارکتینگ

موردی که در بین حفظ کردن وبسایت، ایجاد و دنبال کردن رسانه‌های اجتماعی، هدف قرار دادن مخاطبان در تبلیغات آنلاین و تقریبا هر تیم دیجیتال تاکتیکی دیگر که امروزه استفاده می‌شود، مشترک است محتوا است. محتوا یک جنبه اساسی از کمپین‌های بازاریابی است به این دلیل که باعث انتقال پیام به مشتریان می‌شود. هر بازاریاب دیجیتال می‌داند محتوا تنها کلید موفقیت نیست اما می‌تواند موجب درگیری مخاطبان با شما ‌شود. نکاتی را در ادامه برای افزایش درگیر کردن کاربر با محتوا ذکر می‌کنیم.
تبلیغات میان متنی
شرکت پیام آوا خدمات طراحی سایت تهران و سئو را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد. بازاریابی و تبلیغات به رکن اساسی جامعه امروز ما تبدیل شده است.  تبلیغات گوگلبرای موتورهای جست و جو و همچنین  سئو و بهینه سازی سایت از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید.
تبلیغات میان متنی



درگیر کردن کاربر با محتوا
1- بدانید که برای چه کسانی می‌نویسید و چگونه می‌توانید به آنها کمک کنید
شناختن مخاطبان هدف خود برای افزایش تعامل و یا درگیری کاربران بسیار مهم است. وبسایت یا وبلاگ شما دارای هدفی برای خوانندگان است، بنابراین اطلاعاتی ارائه دهید که می‌تواند برای حل مشکلات شان به آنها کمک کند. بهترین راه برای شناختن مخاطبان خود ایجاد شخصیت‌های بازارایابی است. این ابزار اجازه می‌دهد که شما بیبینید خوانندگان‌تان:

  • تعدادشان (Values) چقدر است
  • آنها چه کسانی هستند
  • کجا کار می‌کنند
  • علایق آنها
  • و اطلاعات آماری (demographic information) دیگر
دانستنن این واقعیت‌ها به شما اجازه می‌دهد پاسخ‌های مورد نیاز آنها را بنویسید. بنابراین شناسایی مخاطبان هدف و دستیابی درک کامل از آنها موجب می‌شود بیابید که دقیقا آنها چه نوع محتوایی را مطالبه می‌کنند. در نتیجه تولید این محتوا به معنای «سود» و جذب مشتریان کانونی است.

2- تجربه کاربری (User Experience) ایجاد کنید تا خوانندگان تمایل به برگشت داشته باشند
خوانندگان شما زمانی با محتوای شما درگیر خواهند شد که برای آنها مفید باشد؛ بخشی از این دلیل به علت داشتن یک تجربه خوب بر روی وبسایت‌تان است. به نوبه خود تجربه کاربری یک فاکتور بزرگ در ایجاد محتوای عملی است. با توجه به تحقیقی که توسط یک از افراد کارشناس انجام شده، 88% از مشتریان آنلاین تمایل کمی برای برگشت به وبسایت پس از یک تجربه بد داشتند. چه چیزی باعث ایجاد یک تجربه بد می‌شود؟

  • داشتن اسکرول (scroll) بی‌وقفه یا مداوم 
  • ایجاد محتوایی که ارتباط کمی با مخاطب دارد
اما تجربه خوب کاربر بدان معناست که خواننده بر روی صفحات وبسایت به مدت طولانی بماند و دوباره در آینده بخواهد برگردد. سعی کنید این نکات را برای افزایش تجربه کاربری صفحات خود به کار برید:
  • تبلیغاتی که هیچ کمکی به ترافیک وبسایت یا ایجاد درآمد برای شما نمی‌کند را جایگزین کنید
  • وبسایت خود را زیبا و جذاب کنید (کمبود تصاویر می‌تواند باعث کم شدن تجربه کاربری شود)؛
  • مطمئن شوید که هدف وبسایت روشن است
3- محتوایی تولید کنید که افراد بخواهند آن را به اشتراک بگذارند
محتوای عالی قلب و روح وبسایت یا وبلاگ است اما تعریف محتوای باکیفیت چیست؟ در اینجا برخی از ویژگی‌های کلیدی محتوا که باید داشته باشد را ذکر می‌کنیم:

  • مطلبی منحصر به فرد نوشته شود
  • مطالب خود را عملی کنید (به عنوان مثال، آنها را وادار کنید که چیزی را که در مورد آنچه که آنها خوانده‌اند انجام دهند)؛
  • بهترین جواب‌ها را برای سؤالات ارائه دهید
  • در اطلاعات و آمارتان دقیق باشید
  • یک مطلب خوب بگویید و با سؤال از خوانندگان مطلب را تمام کنید
  • همیشه محتوای شما بروز باشد
بنابراین با اشتراک‌گذاری محتوا می‌توانید بازدید کننده بیشتری برای محتوای خود به ارمغان بیاورید.

4-  عناوین بسیار جذاب بسازید
نباید اهمیت عناوین را دست کم بگیرید. در نظر بگیرید عناوین خوانندگان را به مطلب شما می‌کشانند. با اطلاعات بسیار زیاد در دسترس موجود در اینترنت، رقابت برای توجه مخاطبانتان شدید است. بر اساس مطالعات انجام شده ترافیک می‌تواند به اندازه 500% بر اساس عناوینی که استفاده می‌کنید نوسان داشته باشد. به طور کلی سعی کنید عنوان در عینی که کوتاه باشد دارای قدرت جاذبه باشد و همین چند کلمه انتخابی برای عنوان محتوای کامل را توضیح دهد.


5-  مقدمه‌های جذاب و یا کنجکاوانه ایجاد کنید
هر کلمه از مقدمه شما باید مخاطبان را به خواندن بیشتر مطلب ترغیب کند. مقدمه باید قلاب بزرگی باشد که خواننده را در خود بکشد. نوشته باید طوری باشد تا خواننده حس نکند وقت خود را از دست می‌دهد و بنابراین برای او ارزش خواندن داشته باشد. نوشتن مقدمه جذاب دارای شباهت زیادی به انتخاب عنوان است و عامل کلیدی در هر دو ایجاد کنجکوی است. مقدمه باید طوری باشد که اتکا به خود باشد و در عین حال از پاراگرافی به پاراگراف بعدی در جریان باشد و طوری نوشته شود که محتوای متن را فاش نکند اما در کلمات آن نهفته باشد و مخاطب را به خواندن ادامه ترغیب کند.

استفاده از محتوای تعاملی در ایمیل مارکتینگ

مشخصا هر چیزی بعد از مدتی به تاریخ انقضایش نزدیک میشود و دیگر کارایی اولیه را ندارد. بعضی از بازاریابان به اشتباه فکر میکنند که با حضور شبکه های اجتماعی بازاریابی ایمیلی مرده است و کاملا منقرض شده است و هیچ کارایی ای ندارد ، در صورتی که بالعکس اگر ایمیل مارکتینگ را به روشی حرفه ای و به روز اجرا کنید قطعا با هزینه کمتری که نسبت به سایر روش های تبلیغاتی دارد می تواند چندین برابر هزینه ای که کرده اید سود کنید.
اگر نرخ باز شدن یا Open Rate  ایمیل های تان پایین است یا مخاطبان بعد از باز کردن اتفاقی ایمیل ها آنها را بدون هیچ عکس العملی می بندند و…
اگر شما در حال حاضر در بازاریابی ایمیلی Email Marketing اصلا موفق نیستید قطعا وقت آن رسیده است که در مورد روش های بازاریابی و محتواهای ایمیل هایی که برای مخاطبان تان ارسال میکند ،یک تجدید نظر جدی بکنید .

اما اگر شما هیچ شناختی از محتوای تعاملی ندارید و اولین بار است که درباره آن می شنوید بهتر است ابتدا کمی بیشتر در مورد محتوای تعاملی بدانیم و بعد هم به سراغ راهکارهای تولید محتوای تعاملی در ایمیل برای مخاطب برویم.
محتوای تعاملی یا interactive content چیست ؟
محتوای تعاملی به محتوایی گفته میشود که مخاطب را وادار به مشارکت فعال میکند . در حالت عادی مخاطب محتوا را میبیند و می خواند و بعد هم صفحه را میبندد و می رود و مشخصا با این حجم اطلاعات و محتواهایی که روزانه هر فردی با آن مواجه می شود به به زودی فراموش میکند . به همین خاطر در محتواهای معمولی میزان احتمال درگیری مخاطب با موضوع محتوا و برند بسیار کم میشود. اما به کمک تولید محتوای تعاملی و درگیر کردن احساسات مخاطب باعث ایجاد علاقه و از همه مهم تر حس وفاداری مخاطب به برند می شویم .
در ایمیل مارکتینگ استفاده از ایمیل ها تعاملی بحث داغ و ترند این روزها برای بازاریابی دیجیتال و تولید محتواست .[/su_note]
نگاهی به این نمودار بیاندازید :
نمودار محتوای تعاملی در ایمیل مارکتینگ
نمودار محتوای تعاملی در ایمیل مارکتینگ

اگر ایمیل های ارسالی شما برای مخاطب هیچ فایده و مزیتی نداشته باشد مخاطب هم به راحتی ایمیل های شما را راهی هرزنامه یا spam میکند و یا اصلا آن را باز نمیکند و هزینه ای که برای ایمیل مارکتینگ انجام میدهید به جای اینکه به شما سود برساند کلا راهی آشغالی می شود .

چرا باید از محتوای تعاملی در ایمیل استفاده کنیم؟

با استفاده از ایمیل تعاملی می توانید میزان کلیک های روزانه و باز شدن ایمیل های خود را تا حد زیادی بالا ببرید. بر اساس گزارش Martech Advisor، “محتوای تعاملی در ایمیل، میزان کلیک کردن و باز شدن ایمیل  را تا ۷۳ % افزایش می دهد و قرار دادن ویدیو و تصاویر متحرک یا GIF در یک ایمیل، می تواند میزان کلیک روزانه را تا ۳۰۰ % افزایش دهد.”
به علاوه، در بررسی که روی 1000 مشتری انجام گرفته است، آن ها به دریافت ایمیل هایی با محتوای تعاملی علاقه بیشتری دارند تا محتوای معمولی و static ( 80 % در مقابل 18 % !)
علاقه به ایمیل هایی با محتوای تعاملی
علاقه به ایمیل هایی با محتوای تعاملی

1-در تولید محتوای تعاملی برای ایمیل از real-time marketing یا بازاریابی در زمان واقعی استفاده کنید

بازاریابی در زمان واقعی یا real-time یک استراتژی بازاریابی بر اساس تمرکز روی رویدادها و وقایع روز است . این نوع بازاریابی برا این اساس شکل گرفت که مخاطب ها دوست دارند خودشان را در ترندهای روز سهیم و شریک کنند یا به نوعی آپدیت باشند . برای بازاریابی در زمان واقعی یا  real-time تعریف های زیادی گفته شده است که در اینجا به دو مورد از بهترین ها اشاره میکنیم:
« محتوای پویا و شخصی سازی شده »
و
« ارسال پیام مناسب در زمان مناسب به مخاطب مناسب و در پلتفرم مناسب »
بازاریابی در زمان واقعی در اصل توانایی برقراری ارتباط با مخاطب و درگیر کردن او بر اساس اطلاعات لحظه ای است که به صورت اختصاصی از او به دست می آوریم .
مشخصا تاریخ انقضای بازاریابی الابختکی و توده ای گذشته است .
ما نمی توانیم در این روزها یک نوع محتوا را تولید کنیم و به هدف جذب مشتری و فروش به خورد همه مخاطب ها بدهیم . بلکه بازاریابی یابی در این روزها باید کاملا اختصاصی و شخصی سازی شده برای هر دسته یا حتی هر نفر از مخاطب ها باشد .
پس اگر می خواهید یک پیشنهاد فروش ویژه به مخاطب بدهید چه بهتر که از راه تعامل با مخاطب این پیشنهاد را ارائه بدهید و چه جایی بهتر از ایمیل ؟
مثلا برندی مانند Delta به کمک همین استراتژی توانست 123% نرخ کلیک را افزایش بدهد .
آنها در ایمیل که برای مشتریانی که بلیط رزو میکردند ایمیلی با طراحی یک هواپیما می فرستادند و به مشتری این پیشنهاد را می دادند که صندلی و جایگاه دقیق خود را انتخاب کند . مشخصا بعضی ها نزدیک پنجره را ترجیح میدادند ، بعضی ها راهرو و بعضی ها هم با دیدن هواپیمای شبیه سازی شده ترجیح می دادند در first class یا صندلی های ویژه جای خودشان را ثبت کنند .
این استرارتژی به مشتری کمک میکند که خیلی سریع تر و راحت تر تصمیم گیری کند و خرید خود را ثبت کند .
خیلی راحت ! مشتری ایمیل را باز میکند و صندلی و جایگاه مورد علاقه اش را در هواپیما انتخاب میکند .
از این روش برای رزو جا و خرید بلیط در سینماها هم استفاده می شود .

2- در محتوای تعاملی ایمیل ها می توانید از نظرسنجی و نظردهی استفاده کنید

نظرسنجی ها یک راه عالی برای برقراری تعامل و ترغیب مخاطب به مشارکت هستند . نظر سنجی ها معمولا یکی از بخش های خدمات مشتری هستند اما شما می توانید در ایمیل های تعاملی هم از طراحی نظرسنجی های شگفت انگیز و جالب استفاده کنید
مثلا در اینجا یک نوع از این ایمیل های تعاملی با نظرسنجی از برند Expedia  میبینیم :
نظرسنجی در محتوای ایمیل تعاملی

از مخاطب ایمیل به شکلی جالب و تصویری پرسیده می شود که از فضای اتاقش راضی است یا نه و به محض اینکه کاربر روی علامت ناراضی میزند چند گزینه به کاربر نشان داده می شود که بتواند علت ناراضایتی خودش را اعلام کند .
شما با این نوع نظر سنجی های می توانید :
  • اطلاعات ارزشمندی در مورد ویژگی ها ، علایق و سلیقه مخاطب هدف تان پیدا کنید
  • می توانید در مورد خدمات یا محصولات خودتان بازخورد بگیرید
  • و از همه مهم تر اینکه نرخ کلیک ایمیل های تان را بالا ببرید
و علاوه بر این با این نوع نظر سنجی ها این حس را در مخاطب القا میکنید که به نظر و عقیده او گوش می دهید و مشکلات او برای شما اهمیت دارد و همین مساله باعث میشود مخاطبان کمتری شما ترک کنند. ( 68 % علت ترک مشتریان به خاطر این است که حس میکنند برای شما هیچ اهمیتی ندارند و شما آنها را فقط به عنوان یک مخزن پول میبینید و می خواهید به هر طریقی آنها را وادار کنید که از شما خرید کنند )

3 – در تولید محتوای تعاملی مخاطب را کنجکاو کنید (نمایان شدن رمز با خراشیدن در کارت های شارژ ! )

همه ما در طبیعت خودمان حس کنجکاوی شدیدی داریم نسبت به چیزی که پنهان از چشم ماست  و دوست داریم در اولین فرصت از آن رونمایی کنیم و ببینیم پشت پرده چه چیزی است .
یکی از راه های افزایش نرخ کلیک و همین طور درگیر کردن ذهنی مخاطب با محتوا در ایمیل های تعاملی استفاده از طرح کارت شارژ هایی مثل همراه اول و ایرانسل در تولید محتواست !
احتمالا شما کارت های شارژ موبایل را دیده اید که برای اینکه بتوانید رمز خودتان را ببینید و از آن استفاده کنید لازم است با ناخن ماده روی قسمت رمز را خراش بدهید و کنار بزنید تا بتوانید رمز را ببینید .
جالب است که بدانید ما به راحتی از همین ایده به ظاهر ساده می توانیم استفاده کنیم تا کنجکاوی مخاطب را تحریک کنیم و کاری کنیم که خودش دنبال پیدا کردن کد تخفیف یا هر نوع اطلاعات دیگری که ما می خواهیم باشد نه اینکه از همان ابتدا جلوی رویش بگذاریم و او هم بی توجه از کنارش رد شود.
مثلا می توانید مانند طرح های زیر و با خلاقیت از روش های زیر استفاده کنید:
  • خراشیدن
  • پوست کندن
  • باز کردن زیپ
  • پاره کردن
  • کشیدن
  • اسلاید
  • یا …
برای محتواهای تشویقی و پاداش ها در ایمیل های تعاملی استفاده کنید
 تبلیغات درون متنی/
اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت ارزان کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت   طراحی سایت فروشگاهی  و  طراحی سایت شرکتی را مطالعه کنید. من به شما پیشنهاد می کنم خدمات طراحی سایت پیام آوا را برای این کار نگاه کنید. شرکت پیام آوا بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند.
تبلیغات درون متنی


مثلا اگر فروشنده لباس هستید و می خواهید یک تخفیف برای ژاکت های خودتان در نظر بگیرید و به همین منظور یک ایمیل برای مخاطب می خواهید ارسال کنید می توانید از یک ژاکتی استفاده کنید که اگر مخاطب زیپ را باز کند فقط می تواند کد تخفیف را ببینید!
یا مثلا از قفلی استفاده کنید که در صورت باز کردن آن می تواند کد را ببیند و یا …
نمونه محتوای تعاملی در ایمیل
نمونه محتوای تعاملی در ایمیل
به طور متوسط هر نفر روزانه 88 ایمیل دریافت میکند ( منبع ) و اگر قرار باشد که شما هم ایمیلی مثل بقیه ارسال کنید قطعا دیده نمی شوید و مخاطب هیچ توجهی به شما نمیکند.
[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”reg” ihc_mb_template=”1″ ]

4- اضافه کردن «منو» به محتوای تعاملی ایمیل

مطمئننا وب سایت شما دارای منو و دسته بندی های خاصی است . خب چرا از این منوها یا حداقل تعدادی از این ها در محتوای ایمل تان استفاده نمیکنید ؟
مطمئن باشید که این کار باعث می شود نرخ کلیک تان افزایش پیدا کند و میزان ترافیک سایت تان را چند برابر میکند .
منوهای همبرگری hamburger menu ( شبیه یک ساندویچ همبرگر است ، یک همبرگر بین دو تیکه نان ! ) بهترین گزینه برای استفاده در محتوای ایمیل های تعاملی هستند .
به جای اینکه مخاطب در نگاه اول با کلی گزینه روبرو شود و گیج شود و ایمیل را ببندد ، شما به کمک منوهای همبرگری می توانید گزینه های بیشتری را پیش روی مخاطب بگذارید بدون اینکه باعث گیج شدن او شوید و برای او آزاردهنده باشید
یا حتی می توانید مانند Kiehl از طراحی منوها مانند سایت در داخل ایمیل استفاده کنید . این طراحی مخاطب را تشویق میکند که روی گزینه مورد علاقه و مورد نیازش کلیک کند و بسیار بهتر از گذاشتن لینک صفحات یا سایت در ایمیل جواب می دهد
یک نوع دیگر منو که در ایمیل مارکتینگ و ایمیل های تعاملی بسیار کاربرد دارد منوهای آکاردئونی هستند که اطلاعات زیادی را می توانید در فضای کم و خلوت به مخاطب ارائه بدهید .
منوی آکاردئونی در محتوای تعاملی
منوی آکاردئونی در محتوای تعاملی
سایت ها و نرم افزارهای زیادی هستند از جمله Email Monks که می توانید از آنها برای ساخت منوهای آکاردئوی در ایمیل تعاملی خودتان استفاده کنید

5- استفاده از ویدئو در محتوای تعاملی ایمیل

مشخصا در رایتینا بارها و بارها در مورد مفید بودن محتوای ویدئویی در بازاریابی محتوا صحبت کرده ایم . در مورد محتوای تعاملی در ایمیل هم مشخصا یکی از راه های افزایش درگیری ذهنی مخاطب با برند ما و افزایش تعامل و علاقه مخاطب به ادامه مسیر ، اضافه کردن یک محتوای ویدئویی به ایمیل است .
مثلا یکی از موضوعاتی که می توانید در مورد آن محتوای ویدئویی تولید کنید ، How To ها یا چگونه ها است . این نوع محتواها به علت اینکه بیشتر جنبه آموزشی دارند قطعا مخاطب را بیشتر جذب می کنند .
مشخصا گذاشتن ویدئو در ایمیل به صورت مستقیم و نه ارائه لینک به وب سایت تان یا آپارات می تواند برای تعامل بیشتر مخاطب بهتر باشد چون مخاطب فقط لازم است که ایمیل را باز کند و روی دکمه play کلیک کند . همین !
استفاده از ویدئو در محتوای تعاملی
استفاده از ویدئو در محتوای تعاملی
و همین راحتی کار باعث می شود ویدئویی که تولید می کنیم بیشتر دیده شود و به هدف مان نزدیک تر شویم .
تقریبا 50 % افراد قبل از اینکه به سراغ محتوای متنی و توضیحی برای محصول یا خدماتی بروند ترجیح می دهند ویدئویی در مورد موضوع مورد نظرشان ببینند .
پس اگر در ایمیل های خودتان از بازاریابی ویدئویی برای افزایش تعامل با مخاطب استفاده نمیکنید همین حالا دست به کار شوید و مطمئن باشید در آن موفق می شوید و به زودی فروش تان چندین برابر می شود.

Comments

Popular posts from this blog

ریچ اسنیپت(Rich Snippets) چیست؟

طراحی سایت هتل

بازاریابی چندکاناله